Ler
Alle har prøvet at arbejde med ler, men hvor kommer den fra og hvordan skal det behandles, hvis det skal kunne bruges i for eksempel husholdning eller byggeri?
2 dage
Vi fremstiller rekonstruerede genstande og brænder dem, som vikingerne gjorde det. Måske skal I også hjælpe med at lerkline et af vores huse. Vi skulle også gerne nå at fortælle historien om "kolossen på lerfødder".
Lerforløbet består af en dag i forsommeren hvor vi former krukkerne - og en dag i eftersommeren hvor vi brænder dem.
Tilbuddet rammer bl.a. målene:
- Materialekendskab
- Eleven kan forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk
- Eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer.
- Eleven kan navngive og anvende grundlæggende håndværktøjer og redskaber.
- Eleven har viden om grundlæggende håndværktøjer og redskaber.
- Eleven har viden om grundlæggende teknikker til forarbejdning af bløde og hårde materialer. • Eleven kan forarbejde bløde og hårde materialer efter instruktion.
- Eleven har viden om materialers forarbejdningsmuligheder.
Læs mere ved billederne forneden og klik på dem for at se dem i stort format.