Ost og konservering
Vikingetiden var selvførsyningens tid, uden supermarkeder og køleskabe. Om sommeren var der rigeligt med mad, men allerede der, skulle man tænke på hvordan man overlevede vinteren. Det var derfor altafgørende at have styr på hvordan man gjorde maden langtidsholdbar.
Uge 39
Vi fremstiller to ostetyper, en lagret ost samt en skimmelost. Eleverne lærer om mælkekonservering, samt brugen af enzymer i fødevarefremstillingen. Med afsæt i osteproduktionen, gennemgår vi andre gamle konserveringsmetoder (røgning, tørring, saltning, syltning, gæring, henkogning, confit) og hvorfor disse virker.
Forberedelse
Det forventes at eleverne har gennemgået hvad forrådnelse er, samt kender forskel på forrådnelse og mug. Eleven bør også vide om mikroorganismers opbygning samt vækst og vækstbetingelser.
Kompetencemål
Biologi, Undersøgelse, Fase 2: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi
Biologi: Perspektivering
Fysik/kemi: Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i Fysik/kemi.
Færdigheds- og vidensmål
Fysik/kemi, Produktion og teknologi: Eleven kan undersøge fødevareproduktion, Eleven har viden om næringsstoffer og tilsætningsstoffer i fødevarer.
Eleven kan undersøge udnyttelse af råstoffer og dele af produktionsmetoder, Eleven har viden om råstoffer og produktionsprocesser
Eleven kan beskrive sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsudvikling. Eleven har viden om centrale teknologiske gennembrud.
Eleven kan beskrive sammenhænge mellem råstoffer processer og produkt. Eleven har viden om teknologi i industri og landbrug.
Biologi; Produktion og teknologi: Eleven kan undersøge mikroorganismer ud fra biologisk materiale, Eleven har viden om mikroorganismers vækst og vækstbetingelser
Eleven kan diskutere interessemodsætninger forbundet med bæredygtig produktion, Eleven har viden om principper for bæredygtig produktion
Klik på billederne for at se dem i stort format og læs mere.