Gå til hovedindhold

Mad

Mad spiller en vigtig rolle i hverdagen i Vikingelandsbyen, men i et specialforløb, gør vi endnu mere ud af den end vi plejer.

Indhold

    Vikingernes ”gamle nordiske køkken” har fulgt årstiderne – foråret har været præget af de spirende planter, højsommeren af mælkeprodukter og efteråret af slagtning. En specialdags menu kunne f.eks. stå på plankelaks eller hjemmelavede pølser? Eller tør I prøve på kogt flæsk, skidne æg eller blodpalt? I kan også lære at syde salt. Til sidst kan I få en historie om gudernes æde- og drikkelyst.

    Tilbuddet rammer bl.a. følgende færdigheds- og vidensmål

    Biologi:

    Anvendelse af naturgrundlaget (Perspektivering fase 1):

    • Eleven kan sammenligne konventionelle og økologiske produktionsformer
    • Eleven har viden om dyrkningsformers afhængighed af og indflydelse på naturgrundlaget

    Eksempel på læringsmål:  Eleven kan sammenligne produktionsvilkår og produktionsformer før og nu

    Geografi:

    Globalisering (Undersøgelse fase 1):

    •  Eleven kan undersøge forbrugsvares vej fra ressource til "butik"
    •  Eleven har viden om produktionskæder

    Naturgrundlag og levevilkår (Undersøgelse fase 3):

    • Eleven kan undersøge naturgrundlagets betydning for produktionsforhold
    • Eleven har viden om sammenhæng mellem naturgrundlag og produktion

    Læs mere ved billederne forneden og klik på dem for at se dem i stort format.