Danmarkshistorien i Vestskoven 201
-
Ved Alfarvej - en valfart med syvmileskridt
Arrangementet 2010 tog form af en vandring gemmen ådalen. På vejen var der seks bemannede poster.
Post 1 - Vikingevejen over Store Vejleådalen
I de kommende år rekonstrueres en vikingevej over Store Vejleådalen. Projektet er tænkt som et studie i vikingernes byggeteknik og entrepenørarbejde. Fra oldtiden har et system af veje forbundet de enkelte gårde og landsbyer, hvor mennesker, dyr, varer og arbejdskraft har kunnet bevæge sig sikkert fra sted til sted. Vejen kommer til at bestå af stenbrolægning, ris- og grenvej, svellevej, hulvej og egentlige brofag.
Post 2 - Brofag fra år 979
På det midterste stykke over åen rekonstrueres en 76 meter lang pælebro. Den 760 meter lange Ravning Enge bro, bygget under Harald Blåtand, er den vigtigste inspirationskilde. Bygningsdele findes bevaret så det vil være muligt at lave et autentisk tømmerarbejde med kopier af datidens værktøjer.
Post 3 - Hulveje fra Oldtid og Nutid
Vejens sidste del gennem skoven til Kroppedal etableres som en hulvej. Hulveje kendes fra tilkørslen til Ravning Enge broen. Hulveje er kørespor fra vogne og kan stadig genfindes i landskabet.
Post 4 - Kroen ved landevejen, 1770
Roskilde Kro har ligget to steder. Den første kro opstod i 1400-tallet hvor den gamle landevej krydsede Store Vejleå. Omkring 1770 blev den gamle kro revet ned og flyttet til den nuværende placering ved Roskildevej. Det var et stort anlæg med statelig krobygning, rejsestald, avlsbygninger og stort brændevinsbrænderi.
Post 5 - De store Vejkommissioners Tid, ca.1800
Planlægningen og udbygningen af Danmarks overordnede vejnet i 1700- og 1800-tallet. En helt afgørende opgave for Danmark på vejen mod at fungere som en moderne europæisk stat.