Modeshow 2010
-
Modeshowet 2010 var det andet vi arrangerede. Vi havde haft et helt år til at gentænke og til at sy de dragter vi manglede. Igen, gjorde vi vores bedste for at vise rekonstruktioner baserede på faktiske fund og for at give et bud på hvordan tøjet har indgået i en social sammenhæng. |
I vikingetiden var det tøjet der viste hvem du var. |
Mannequinerne venter på sin tur inde i Salshuset. |
Hørskjorten fra Viborg 1 1985 blev der fundet en stor klump sammenkrammet tøj i et stolpehul ved udgravninger ved Viborg Søndersø. Det viste sig at være en mandeskjorte af fint hørstof (22/12 tråde pr. cm2). Skjorten bestod at ti dele, syet sammen med otte forskellige slags sømme til et klædningsstykke med foret liv, slidser i siderne og en firkantet halsåbning med asymmetrisk slids. |
En velhavende mand Overtøjet er en ulden slå-om-frakke farvet i kraprod og kantet med ægte ulveskind. Den her type frakke er afbildede i Skandinavien helt tilbage til 500-tallet og har sin inspiration østfra. |
Nordbodragt Både bukser, kjortel og hue er her vævet i det samme uldstof (2/2 kiper med grå trend og hvid islæt) men stoffet der bruges til bukser og hue er overfarvet med kraprod. |
Denne uldkjortel er vævet i 2/1 kiper, med kraprød trend og hvid islæt. Snittet er efter en kjortel fundet i Moselund mose, dateret til 1050- 1155. Det er muligt at for- og bagkilerne på originalen har været opslidsede på midten, vores er dog syet sammen. |
Den blå kjole er vævet i indigofarvet 2/2 uldkiper. Snittet er efter en pigekjole i Herjofsnæs, Grønland (D 10586 (Nørlund No. 44)). Selvom fundet er fra middelalderen så kunne det se ud som om denne type kjoler har været i brug allerede fra slutningen af 900-tallet. |
Kjolen er farvet flot rød med krap og til kappen er der brugt indigo - to farver der afslører brugeren som velhavende. Senere, i middelalderen, kom der lovgivning på hvem der måtte bruge hvilke farver. |
Kappen fra Leksand i hele sin pragt. |
Bonden her er lidt mindre velhavende end dem vi har set indtil videre. Han bærer en strudhætte der fungerer i alt slags vejr, en kjortel i naturgrå og hvid uld og bukser i fedtgarvet læder. |
Bondekvinden her er klædt i en uldkjole i enkelt tunikasnit. Den har kiler foran og i siderne men betydeligt smallere end Herjolfsnæskjolerne. |
To bondedrenge. Begge har kjortler og bukser i naturbrun uld. Den ene har dertil en læderhue mens den anden har en grøn strudhætte. |
Bondepige Kjolen er i grov, naturbrun uld, vævet i 2/2 kiper. Snittet er efter et fund fra Herjofsnæs, Grønland (D 10593 (Nørlund No. 62). Originalen er syet til et spædbarn men vi har forstørret mønstret til en ca. 10-års pige. Snittet er spændende da det kun har kiler fortil og bagtil, ikke i siderne, og da forstykket er syet af to stykker, skåret under brystet så det får det vi i dag ville kalde 'princessefacon.' |
Smal selekjole over glat særk Kvinden her bærer en smal selekjole i indigoblå uld over en særk af uld. På hovedet har hun en kraprød kyse i fin uld. |
Rynket selekjole og rynket hørsærk En selekjole der er rynket (i hvert fald fortil, sandsynligvis også bagtil) er fundet i en grav i Køstrup, Fyn. Uldstoffet i vores rekonstruktion er farvet gult først og så med indigo. |
Bondekone med barn Over selekjolen og særken bærer denne kvinde en trekantet, ulden sjal og en lille kyse i fint uldstof. Trekantede sjaler er afbildet på flere kvindefigurer. Sjalen bliver holdt på plads af et trefliget spænde. |
Stoffragmentet til den smalle selekjole fra Hedeby havde to pyntebånd der løb ned længs sømmene på ryggen. |
Det kan blive kold om benene under kjolerne - men det betyder ikke at kvidnerne har gået med bukser. Korte hoser er fundet i Herjolfsnæs, Grønland (D10616 (Nørlund No. 91)) og fungerer udmærket når vejret bliver køligere. |
Der har ogå været brug for regntøj. Vores er syet i fedtgarvet svineskind. Snittet er taget efter færisk, sentidligt fistertøj - alligevel er der store ligheder til ældre beklædning; strudhue, tunika og bukser |
Rejsende Bredskyggede hatte er ikke fundet eller afbildet fra vikingetiden, men er blevet brugt af rejsende siden antikkens dage. Måske er det netop en sådan hat som gav Odin et af hans utallige navne: Sidhattr. Hatten på billedet er fremstillet i grå filtet uld. |
Mor og barn Moren bærer en slå-om-frakke, sammenholdt fortil med et trefliget spænde. Stoffet er i naturnbrun uld mens kanten er imiteret pels: uldstof der er kradset op så det har fået en lodden overflade. 'Snydepels' er fundet på stofkanter fra Hedeby mens fund fra Birka med netop trefligede spænder tyder på at også kvinder kunne bruge denne slags frakker. |
I mandegrave i Birka har man fundet spår efter et klædningsstykke der har været fæstnet foran med knapper eller flere spænder. Disse våbenfrakker kan findes i russiske og andre østlige grave og illustrationer og der lader til at have været flere typer. Nogle af dem er slå-om-frakker/ kaftaner mens andre er tætsiddende tunikaer med sprund ned til livet. Vores rekonstruktion blev lavet som en tunika der lukkes bronzeknapper. Stoffet er sort, blank uld. Sort opnås gennem at overfarve med indigo og krap mange gange. Bukserne er store og påsede i tynd uld, farvet gult med regnfan og én gang overfarvet med indigo. De påsede bukser kendes fra gotlandske billedsten og et fund i Hedeby. På hovedet har manden en blød tophue. De fleste afbildede huer fra vikingetiden ser ud til at være rundpullede men i Birka er der fundet en bronzedup der tyder på en spids hue med hængende top. Om læggene har manden benviklers. De orange farver får man da gulfarvet stof overfarves med et bad af krap |
Kriger Denne kriger har også våbenrok og pludderbukser men den lange kaftan og bæltene med bronzebeslag, giver hans dragt et andet udtryk. Selv bæltetæsken er beslået med bronze. |
Påsebukser Her kan man virkelig se stofrigedommen i bukserne. På Gotland har man to billedstene fra vikingetiden hvor der er afbildet en rytter med store, posede bukser. I Hedeby er der fundet et næsten gazeagrigt stof som kunne have være været brugt til netop disse. |
På Bayeux-tapetet ses en anderledes kvindemode: kjoler med vide, hængende ærmer kombineret med et tørklæde, svøbt om hoved og skuldre. |
Velhavende købmand De røde, blå og sorte farver afslører denne købmands velstand, sammen med de mange pyntebånd på de enkelte dragtdele. I vikingetiden fik mange flere mennesker adgang til luksusprodukter end nogensinde før. |
Det store spænde der holder kappen sammen på skulderen har en spidsnål der er lang nok til at fungere som våben hvis nødvendigt. Siden romertiden har kappen enten været fæstnet foran eller - det mest almindelige - på højre skuldre for at lade sværdarmen fri. |
Benediktinermunk De første munke der kom til Norden var Benediktinermunke. Deres sorte dragt består af en kutte (i sit grundmønster en tunika ligesom kjortel og kjole) en strudhætte (cucullus) og dertil et for-og bagklæde (scapular). |
Peploskjole I Finland fortsatte moden med spændekjoler helt ind i middelalderen. De arkæologiske fund tyder dog ikke på selekjoler, men på peploskjoler - et foldet stykke firkantet stof der også blev brugt i antikkens Grækenland. |
Træl Trællens kjortel er syet efter et fund fra Bernuthsfeld, Tyskland. Originalen er dateret til et tidspunkt mellem 660 -870 og består af så mange lapper at det er umuligt at bestemme hvilket af stofstykkerne der udgjorte den oprindelige kjortel. Snittet er en enkel, smal tunika uden kiler. En lille detalje omkring halsen er at slidsen i halsen sidder til den ene side - et snit vi i dag forbinder med Kina. |
Trællekvinde Trællekvinden er klædt i en kjole af grov, ufarvet uld. Der har hverken været stof nok til ærmer eller kiler og længden kniber det også med. For at hold varmen har hun dog et slag af fåreskind af en type som man kender siden jernalderen. |
Kjortel fra middelalderen I Bocksten, Sverige blev der fundet en mand i en mose der havde en dragt der var nærmest intakt. Vi har ladet kjortelen i fundet lægge mønster til vores middelalderlige mandedragt. Stoffet er farvet med tørrede valnøddeskaller. |
Mand fra middelalderen Kappen er halvcirkelformet efter et 1300-tals fund i Bocksten, Sverige. Materialet er uld og den varmt brune farve er opnået med en blanding af kraprod og valnøddeskaller. |
Kvinde fra middelalderen Kvinden på billedet har dækket sit hår under et hovedlin af hør, hvilket tyder på at hun er gift. Hun er klædet i en særk af hør og over den en ulden surcot. En middelalder kjole, surcot, kunne have ærmer eller være ærmeløs, men som det senere, opviser den store ligheder med selekjolen. |
Tak for os! |
Påsebukser Her kan man virkelig se stofrigedommen i bukserne. På Gotland har man to billedstene fra vikingetiden hvor der er afbildet en rytter med store, posede bukser. I Hedeby er der fundet et næsten gazeagrigt stof som kunne have være været brugt til netop disse. |